Monday, April 13, 2009

JOm Belajar Bahasa Sabah

Hari tu masa pergi merayau bersama ilun baru aku perasan yang selama ini aku tidak pernah @ jarang mendedahkan bahasa ibunda Sabah kepada kawan-kawan semua walaupun aku sudah lama bermastautin di Semenanjung Malaysia... biasanya kalau jumpa geng Sabahan baru aku keluarkan slang Sabah.. maklumlah... kalau aku bantai cakap Sabah karang.. ternganga-nganga je mulut tak paham... so, dihari yang ceria inih... mari kita belajar sedikit sebanyak pasal bahasa Sabah yang lazim digunakan... cek it aut!

1. Limpas = Tumpang lalu

2. Hari Satu = Hari Isnin

3. Hari Dua = Hari Selasa

4. Hari Tiga = Hari Rabu

5. Hari Empat = Hari Khamis

6. Hari Lima = Hari Jumaat

7. Hari Anam = Hari Sabtu

8. Hari Minggu = Hari Ahad (mesti korang ingat HARI TUJUH kan??)

9. Bida = buruk, tidak lawa, tidak Cantik

10. Nda/inda/ndak = tidak

11. Palui = Bladi ful, Buduh **kawan-kawan... tidak elok guna perkataan ni ok..

12. Tapuk = Sembunyi .. **biasanya masa kecik-kecik dulu main tapuk-tapuk.. ala2 Hide n seek la.. hehehe...

13. Geng Karas(keras) = hardcore punya kawan.. kawan sehidup semati la lebey kurang..

14. Aramai Tih!! = Meriah.. happening..

15. Tingu/tinguk = tengok

16. Pigi = pergi

17. Sikul = sekolah/school **ada persamaan kan?

18. Buk = buku **adaptasi dari bahasa inggeris-seperti #17 (dlu atuk nenek kita kan masuk skolah orang puteeh...)

19. Bilang - cakap, kata - *Siapa bilang?

20. Limpang - baring

21. Lugai-lugai - tak tentu arah

22. Aisboks - peti sejuk

23. Bubut - kejar

24. Sot - gila

25. Ngam-ngam - sesuai/cukup2

26. Silaka - Celaka

27. Mem - ibu/mak/mummy

28. Bos - bapa/ayah/daddy **Kadang2 kaum bapak juga dipanggil BELIAU (cth: Mana beliau kau? maksudnya "ayah awak mana?")

29. Mangkali - barangkali

30. Tembirang = temberang, bohong, tipu

31. Karabau = kerbau **kalau istilah 'karabau kaki pendek' tu biasanya bermaksud anjing.

32. Andang-andang = that's how it is.. memang begitu

33. bahai = plastic bag


Sebenarnya banyak lagi, tapi malas suda aku mau taip. Kalau ada masa nanti kita sambung lagi okeh geng?!!

oh ya.. sebelum tu mari kita lihat penggunaan perkataan BAH yang selalu disalahgunakan oleh orang bukan Sabahan...

Salah satu penggunaan kata yang membezakan Bahasa Melayu Sabah dengan Bahasa Melayu piawai, ialah kata tambah "-bah" yang sering diguna dalam percakapan. Kata tambah "- bah"mempunyai fungsi seperti berikut:

1) Kata penyudah untuk menguatkan ekspresi kata. **Contoh ayat:Iya bah = Iya lah

2) Kata tambah pemula untuk memulakan percakapan.Selalunya digunakan pada permulaan kata. **Contoh ayat:Bah, pigi la kamu dulu = Kamu pergilah dulu.

3) Memberi maksud sudah, atau penghabis kata. **Contoh;
Mem: "Boy, nanti ko pigi beli beras sana kedai ah. (Boy, nanti pergi beli beras di kedai.)
Boy: "Bah. (Baiklah)

4) Untuk menegur atau menyapa orang. Lazimnya org sabah akan menyebut "Bah" bila berselisih dengan orang yang dikenali untuk tujuan menyapa mesra orang tersebut secara ringkas. **Contoh ayat:
Orang yg menegur: "Bah..." Sambil senyum, angguk kepala atau angkat tangan.
Orang yg ditegur: " Bah..." Sambil senyum, angguk kepala atau angkat tangan

Perbualan biasa:
1."aku lapar sudah bah ni" = "Saya dah lapar ni"
2."sejuk bah ni air..." = "Sejuknya air ni.."
3."awal lagi bah ni" = "Awal lagi ni...."


Mari kita menghayati dan renungi penyalahgunaan "BAH" dalam ayat-ayat ini:
1. "apa kabar bah?"
2. "suda makan ka bah?"
3. "bila balik bah?"
4. "boleh jumpa ka bah?"

Sepatutnya perkataan "bah" di atas TIDAK perlu digunakan. Oleh Itu Marilah Bersama-sama Menggunakan Bahasa Sabah Dengan Betul...